Westerstaketsel

Maritieme Toegang stond in voor de restauratie van het Westerstaketsel. Deze renovatie was nodig omdat de stabilisatie niet meer gegarandeerd was. De constructie uit 1888 werd niet volledig vernieuwd. Alle slechte stukken werden vernieuwd of hersteld zodat het Westerstaketsel opnieuw tegen een stoot kan.

De ingrijpende renovatiewerken van het Westerstaketsel bestonden voornamelijk uit de renovatie van de bovenbouw met de beplanking en de leuningen. Alle aangetaste onderdelen van het meer dan 100 jaar oude paalwerk werden vervangen: van vloerplanken over stut- en steunbalken tot leuningen. Men heeft nieuw hout gebruiken, maar ook gerecupereerd hout om zo minder hout te verbruiken. Ook werden de nodige voorzieningen gelegd om een nieuw cafetaria te bouwen. 

Omdat de stabiliteit een probleem was kon de aannemer niet met grote voertuigen werken en werden er 3 kleine kranen van 10 ton ingezet. De aannemer voor deze werken was de tijdelijke handelsvennootschap Van Huele-Soetaert.

Timing

Na een bouwhistorische en technische studie is begin oktober 2017 de eerste fase gestart. Tijdens deze fase wordt de ‘kop’ van het Westerstaketsel eerst aangepakt. Deze werken duurden tot eind mei 2018.

Tijdens het zomerseizoen 2018 werd er niet verder gewerkt waardoor het staketsel vrij toegankelijk is voor wandelaars. Ze konden dan voor het eerst in jaren wandelen tot het verste punt van het staketsel.

In een tweede fase werd het strekkende gedeelte aangepakt. Deze fase startte in oktober 2018 en heeft geduurd tot het voorjaar 2019. Tijdens deze fase is het staketsel niet toegankelijk.

Sinds 1 juli 2019 is het beschermd monument terug toegankelijk voor iedereen.

 

Kostprijs

  • eerste fase:  2.335.000 euro (incl. BTW)
  • tweede fase:  4.880.000 euro (incl. BTW)

 

Haven van OostendeLocatie