Boudewijnbrug wordt gelift

  • 22 juni 2020

Op 17 en 18 juni werd de brugklap van de Boudewijnbrug terug horizontaal geplaatst en uitgehesen door de drijvende kraan BRABO. De staalstructuur van de Boudewijnbrug is einde levensduur. Daarom werd deze brug in november 2019 buiten dienst gesteld. De brug stond permanent open om het scheepvaartverkeer niet te hinderen. 

Deze oude brugklap wordt verder verwerkt tot schroot aan de kade van Katoennatie. De sloopwerken worden uitgevoerd door Jan De Nul - Baldewijns.

De Boudewijnbrug dateert van halverwege de jaren ’50 en werd gebouwd aan het bovenhoofd (d.i. aan de dokzijde) van de Boudewijnsluis die toen in aanbouw was. Het is een brug van het type ‘Straussbrug’, genoemd naar de Amerikaanse ir. Joseph B. Strauss bekend van de Golden Gate Bridge in San Francisco.
De brug is ongeveer 50 m lang x 9 m hoog x 9 m breed en weegt 420 ton.

De nieuwe Boudewijnbrug wordt een rolbasculebrug  en zal tegen het najaar 2021 in dienst zijn. Deze nieuwe brug wordt gebouwd door Jan De Nul NV. Onderaannemer Horta Coslada (Spanje) bouwt momenteel de staalconstructie. Vlaanderen investeert ongeveer 30 miljoen euro in dit project.

Bekijk de timelapse hier

 

liften Boudewijnbrug 17-18/06/20